• Shuffle
    Toggle On
    Toggle Off
  • Alphabetize
    Toggle On
    Toggle Off
  • Front First
    Toggle On
    Toggle Off
  • Both Sides
    Toggle On
    Toggle Off
  • Read
    Toggle On
    Toggle Off
Reading...
Front

Card Range To Study

through

image

Play button

image

Play button

image

Progress

1/49

Click to flip

Use LEFT and RIGHT arrow keys to navigate between flashcards;

Use UP and DOWN arrow keys to flip the card;

H to show hint;

A reads text to speech;

49 Cards in this Set

  • Front
  • Back
  • 3rd side (hint)

تولید ناخالص داخلی ایران و آمریکا

تولید ناخالص داخلی آمریکا بیش از ۲۰ هزار میلیارد دلار 20000 م د


و تولید ناخالص داخلی ما در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۴۴۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار است.


۵۰۰ م د

بالاترین صادرات کالاهای ایران به کشورهای...

چین


امارات متحده عربی، ترکیه، عراق و افغانستان دیگر شرکای اصلی تجاری ایران در سال‌های گذشته به شمار می‌روند.

کشورهای نوردیک

کشورهای نوردیک و یا نوردیک (به دانمارکی: Norden) (به ایسلندی: Norðurlöndin)


به منطقه ای فرهنگی و جغرافیایی در اروپای شمالی و اقیانوس اطلس شمالی گفته می‌شود. این منطقه شامل کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد و همچنین قلمروهای خودمختار الند، گرینلند، سوالبار و فاروئه را شامل می‌گردد.


معمولاً اسکاندیناوی به صورت هم‌معنی با نوردیک به‌کار برده می‌شود، در حالیکه اسکاندیناوی تنها شامل سه کشور دانمارک، نروژ و سوئد می‌شود.(دانس) کشورهای نوردیک، تاریخ، آداب و رسوم مشترک و جوامع بسیار مشابه به هم دارند که از جمله به سیستم‌های سیاسی آنها و مدل نوردیک می‌توان نام برد.

نخستین رییس اوپک

فواد روحانی نخستین رییس اوپک، یک ایرانی بوده

شورای نوردیک

شورای نوردیک یک شورای ژئوپلیتیک درون‌مجلسی است که میان کشورهای نوردیک برقرار است. این شورا پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۵۲ میلادی با هدف ارتقا همکاری‌ها میان ۵ کشور نوردیک ایجاد شد. نخستین نتیجهٔ این شورا در سال ۱۹۵۲ میلادی، ایجاد بازار آزاد و رفت‌وآمد بدون نیاز به گذرنامه برای شهروندان این کشورها برای ورود به دیگر کشورهای عضو بود. این شورا دارای ۸۷ عضو انتخابی از کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد و همچنین از جزایر فارو، گرینلند و جزایر الند است.


وسیعترین کشورهای جهان

۱. روسیه ۱۷٬۰۹۸٬۲۴۶ ۱۱٫۴۸٪ ۲.جنوبگان۱۴٬۰۰۰٬۰۰۰ ۹٫۴٪


۳. کانادا. ۹٬۹۸۴٬۶۷۰ ۶٫۷٪


۴.ایالات متحده آمریکا ۹٬۸۳۳٬۵۱۷ ۶٫۵٪


۵.چین. ۹٬۵۹۶٬۹۶۱ ۶٫۵٪


۶.برزیل۸٬۵۱۵٬۷۶۷۵٫۷۱. ۶ ۷.استرالیا۷٬۶۹۲٬۰۲۴۵٫۱۶٪۷


۸.هند۳٬۱۶۶٬۴۱۴۲٫۱۲٪


۹. آرژانتین۲٬۷۸۰٬۴۰۰۱٫۸۶٪


۱۰. قزاقستان۲٬۷۲۴٬۹۰۰۱٫۸۳٪


۱۱. الجزایر۲٬۳۸۱٬۷۴۱۱٫۶٪


۱۲.جمهوری دموکراتیک کنگو۲٬۳۴۴٬۸۵۸۱٫۵۲٪ ۱۳.گرینلند(دانمارک)۲٬۱۶۶٬۰۸۶۱٫۴۵٪


۱۴. عربستان سعودی۲٬۱۴۹٬۶۹۰۱٫۴۴٪ ۱۵.مکزیک۱٬۹۶۴٬۳۷۵۱٫۳۱٪


۱۶. اندونزی۱٬۹۰۴٬۵۶۹۱٫۲٩۱۶


۱۷.سودان۱٬۸۸۶٬۰۶۸۱٫۲۶۱۷


۱۸.لیبی۱٬۷۵۹٬۵۴۱۱٬۱۹٪


۱۹.ایران ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ ۱٫۱

تعداد کشورهای جهان در ۲۰۲۰

در حال حاضر سازمان ملل متحد 197 کشور را به رسمیت می شناسد که 193 کشور عضو دائم، فلسطین و واتیکان به عنوان دو ناظر و تایوان و کوزوو هستند و هریک بطور مستقل کشور خود را اداره می کنند . با این وجود باید توجه داشت که چین ، کشور تایوان را به عنوان جزئی از قلمرو خود می داند همانند صربستان که با کوزوو چنین رابطه ای دارد اما هر دو از این نمونه ها به دلیل مشکلات سیاسی از کشور اصلی خود جدا شده اند.

بریتانیا شامل

ایرلند شمالی


اسکاتلند


ولز


انگلیس



با وجود این که مستقل هستند اما همگی تحت کنترل انگلستان اداره می شوند وکشور مجزایی نیستند.

کشورهای آسیای غربی

نام کشور جمعیت مساحت (کیلومتر مربع)


۱. ترکیه ۸۵ 783.592


۲. عراق 4۰ 438.317


۳. عربستان سعودی. ۳۵. 2.149.690


۴. یمن29.825.964 527.968


۵. سوریه17.500.648 185.180


۶. اردن10.203.134 89342


۷. اذربایجان10139177 86600


۸.امارات متحده عربی989040 83600


۹.اسرائیل ۹ میلیون ۲۰۷۷۰

حادثه چرنوبیل

صبح ۲۶ آوریل ۱۹۸۶


یکی از بد ترین حوادث هسته ای جهان

راشیتیسم و ویتامین D

وقتی صحبت از ویتامین D به میان می‌آید، از آن به عنوان درمان «راشیتیسم» یاد می کنند.


اختلالی که منجر به ضعیفی و نرمی استخوان‌ در کودکان می‌شود.


از نظر علمی، ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند که به نوبه خود در شکل گیری و تقویت استخوان ها نقش دارند. در بزرگسالان، ضعیفی و نرمی استخوانها ممکن است با عارضه ای به نام استئومالاسی (نرمی استخوان) همراه باشد که می تواند ناشی از کمبود ویتامین مزبور باشد.

آغاز رسمی جنگ ۸ ساله

۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ روز آغاز رسمی جنگ ایران و عراق که با شلیک یک توپ جنگی توسط صدام اعلام شد.


دلیل اصلی‌اش آبراهۀ بزرگی است. رود بزرگی که از دجله و فرات در عراق آغاز می‌شود و در ایران با پیوستن به کارون به خلیج‌فارس می‌رود. خط مرزی جنوب‌غربی ایران و عراق همین‌جاست و علت اصلی جنگ هم.


اروندرود نقطه مهمی است که اختلاف بر سر آن هشت سال جنگ را رقم زد.

https://www.asriran.com/fa/news/812785/%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%AB%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

وایرال viral

کلمه وایرال (viral) در لغت به معنای "ویروسی" است، و در اینترنت نیز برای برخی از عکس ها و ویدئو ها استفاده میشود.


چرا؟ خب، اگر بخواهیم بطور ساده این قضیه را بیان کنیم، میتوان بنابر توضیح بالا(نحوه عملکرد ویروس: ویروس ها وارد بدن انسان میشوند، سلول ها را آلوده میکنند و بعد، سلولی که آلوده شده، خود به یک ویروس تبدیل میشود و از همین طریق تعداد ویروس ها زیاد میشود و پشت سر هم و به سرعت تکثیر میشوند)، اینطور فکر کنیم که اگر اینترنت رو به عنوان جهان، و سایت های اینترنت را نیز بدن انسان درنظر گرفت، سایت هایی همانند یوتیوب و اینستاگرام و اسنپ چت و فیسبوک و … . در این صورت کاربران نیز نقش سلول را دارند و اما فیلم و عکسی که در این وبسایت ها منتشر میشوند میتوانند نقش ویروس را داشته باشند.یک ویدئو در یوتیوب (بدن انسان) منتشر میشود ، کاربران آن را میبینند و به اشتراک میگذارند (بدین معنی که کاربران به این ویروس آلوده شدند)، ویدئو به سرعت تکثیر میشود عده زیادی آن را میبینند و اکنون یک ویدئوی ویروسی بوجود آمده است و وایرال شده است.

میکاپ

میکاپ در لغت به معنای "ترکیب و ساختار" و در اصطلاح به معنای "آرایش صورت" است.


میکاپ همان آرایش عادی صورت است که به منظور رفع معایب احتمالی صورت و افزایش زیبایی، مورد استفاده قرار می گیرد. میکاپ بر خلاف گریم که از تکنیک سایه روشن و تیره برای اصلاح چهره استفاده می کند، این کار را تنها با رنگ ها انجام می دهد. در واقع میکاپ روی فرم ها تاکید نمی کند و تنها به چهره رنگ می افزاید.

آرتیشو

«کنگر فرنگی»


باعث تحریک ترشح صفرا می‌شود و به این ترتیب به دفع توکسین‌ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می‌کند. ماده موثره موجود در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌شود.

توکسین

سموم انباشته شده در کبد

کپشن

متن: متنی که برای توضیح عکس یا ویدئو نوشته می شود.


(Caption)

ارکان دموکراسی

1.آزادی بیان


2. انتخابات


3.حقوق بشر


4.مطبوعات و رسانه ها


که "رکن چهارم دموکراسی"، اند و از آزادی عملکرد در چارچوب قانون برخوردار هستند.

کانفورمیسم

کانفورمیسم به طور عام و کلی یعنی انطباق پیدا کردن یا تلاش در انطباق با محیط پیرامون و فی نفسه مفهوم بدی ندارد.


زمانی این کانفورمیست ها بیشتر کارکرد منفی برای اجتماع دارند که به صورت ارادی دست به این کار بزنند که در این صورت با اصطلاح دیگری به نام اپورچونیست (Opportunism ) یا فرصت طلب نیز ادغام می شود افرادی که خود را با اطراف برتر انطباق می دهند تا بتوانند از فرصت های پیش آمده بهره برداری کنند.


کسی که از نظر ظاهری به صورت دروغین خود را با اطراف یا گروه ها و مردم دیگر همخوان می کند.


کانفورمیست اپورچونیست هست که آگاهانه در پی انطباق با طرف قدرتمند و غالب و قوی تر هست تا بتواند زندگی خوب و نرمال داشته باشد و همیشه در سمتی است که منافع شخصی او را برآورده کند و به محض این که وضع تغییر کند خود را با شرایط جدید وفق می دهد .

آمریکای جنوبی

آمریکای جنوبی ۱۷٬۸۴۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت


و ۱۵ کشور را در خود جای داده‌است.


به‌جز سیزده کشور مستقل و غیر مستقل، دو قلمروی وابسته به نام‌های جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی و جزایر فالکلند نیز در آمریکای جنوبی قرار دارند که از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا به‌شمار می‌آیند.


گویان فرانسه نیز از سرزمین‌های فرادریایی فرانسه است.


افزون بر این‌ها، در برخی تقسیمات، ترینیداد و توباگو، پاناما، آنتیل کوچک (متعلق به پادشاهی هلند) و جزیره بووه (متعلق به نروژ) را نیز جزئی از آمریکای جنوبی به‌شمار می‌آورند.



آرژانتین


بولیوی


برزیل


شیلی


کلمبیا


اکوادور


گویان فرانسه


گویان پاراگوئه


پرو


سورینام اروگوئه


ونزوئلا


آرژانتین


اروگوئه


اکوادور


برزیل


بولیوی


پاراگوئه


پرو


سورینام شیلی


کلمبیا


گویان


گویان فرانسه


ونزوئلا


جزایر فالکلند


جورجیای جنوبی


جزایر ساندویچ جنوبی

انقلاب میجی(۱۸۵۲- ۱۹۱۲)

امپراتور میجی (به ژاپنی: 明治天皇) (زاده ۳ نوامبر ۱۸۵۲، درگذشت ۳۰ ژوئیه ۱۹۱۲) صد و بیست و دومین امپراتور ژاپن بود. او در طی سلطنت خود نقش رهبری را در مدرنیزه کردن ژاپن بعهده داشت. از او به عنوان امپراتور بزرگ میجی نیز نام برده می‌شود.۶۱ سالگی بخاطر بیماری دیابت کشته شد.


درواقع توسعه و رشد ژاپن مربوط به دوره امپراتوری میجی است. ژاپن یک کشور جزیره‌ای و محصور در دریاست. میجی تعداد زیادی از افراد مورد‌ اعتماد و کسانی را ‌که کارهای دانشگاهی می‌کردند، به کشورهای مختلف از قاره اروپا و آمریکا گسیل می‌کند. از کارشناسان خود می‌خواهد که به این کشورها سفر کنند و ببینند آنها چه مسیری را طی کرده‌‌اند. یعنی گام اول نگاه به جهان و پیشرفت‌های جهان و پذیرش راه رفته دیگران است که مسیر آنها الگوی توسعه و رشد ژاپن می‌شود.


انگلستان، آلمان، فرانسه و آمریکا و‌... بعد که برگشتند گزارش ‌دادند و با این گزارش‌ها مبنای اینکه چطور ژاپن می‌تواند جهش پیدا کند و از نظر اقتصادی و نظامی و سیاسی رتبه بالایی پیدا کند، چیده می‌شود و کارشان از آن زمان آغاز می‌شود.‌


. پنج ماده این سوگندنامه به شرح زیر است:برپایی شورای مشورتی.همکاری همه طبقات در اداره امور مملکتی.الغای قانون‌های تجمل‌ستیز و حذف محدودیت‌های طبقاتی در استخدام.جایگزین کردن قانون‌های منصفانه طبیعی به جای سنت‌های نادرست.جستجوی جهانی دانش به منظور تقویت بنیاد حکومت امپراتوری.

مارش

مارش (به فرانسوی: marche) یک سبک موسیقی دارای ضرب‌آهنگی قوی و منظم است که معمولاً توسط گروه موسیقی نظامی اجرا می‌شود و معمولاً در زمان سان دیدن از نیروهای نظامی نواخته می‌شود.

گنبد سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه که با رنگ فیروزه ای خود از تمام نقاط شهر پیداست، آرامگاه اُلجایتو است که بین سال‌های 1302 تا 1312 میلادی به دستور او در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره، و گنبد مسجد ایاصوفیه است.

آفریقا

اردشیر زاهدی

فرزند فضل الله زاهدی (نخست وزیر ۳۲ تا ۳۴)


که بعد از سقوط دولت مصدق در نخستین سفر محمدرضا شاه به آمریکا، او را همراهی کرد/ تا آنکه در سال ۳۶ با شهناز، دختر بزرگ شاه ازدواج کرد و ماحصل این ازدواج دختری به نام مهناز شد و پس از هفت سال به جدایی منجر شد.


سفیر ایران در آمریکا به جای امینی/ وزیر خارجه کابینه عباس هویدا در سال ۴۵/ سفیر ایران در آمریکا سال ۵۰ تا آخر انقلاب/


نتیجه دختری مظفرالدین شاه

کانال سویز

کانال سوئز، آب‌راهی ساختگی در مصر به درازای ۱۹۲ کیلومتر است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند می‌دهد.


احداث کانال سوئز پس از یک‌دهه (۱۸۵۹)و در سال ۱۸۶۹ خاتمه یافت.


این کانال در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر واقع شده‌است.


آبراه سوئز به عنوان میان‌بُری برای کشتی‌ها و قایق‌هایی که از بندرهای قارهٔ اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قارهٔ اقیانوسیه دررفت‌وآمد هستند، ساخته شده‌است تا ناچار به دور زدن قارهٔ آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند.


کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیا‌ست.


چیزی حدود ۱۲ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام می‌شود.


این کانال یکی از منابع اصلی درآمد ارزی کشور مصر پس از اهرام مصر است.

فیبر

فیبر به هر کربوهیدراتی گفته می شود که بدن قابلیت هضم آن را در اختیار ندارد. بدین ترتیب به صورت دست نخورده در روده ها حرکت می کند و مسیر خود را به سوی روده بزرگ ادامه می دهد تا در آن جا به عنوان غذا برای باکتری های مفید دستگاه گوارش عمل کند.

اینولین

اینولین نوعی پلی ساکارید طبیعی است که توسط طیف متنوعی از گیاهان تولید می شود و در واقع از واحدهای فروکتوزی تشکیل شده است. این ترکیب در اصل به عنوان ابزاری برای ذخیره انرژی خصوصا در قسمت ریشه ها و ساقه های زیر زمینی توسط گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر این گیاهان از دیگر کربوهیدرات ها از جمله نشاسته برای ذخیره انرژی کمک نمی گیرند.امروزه به دلیل فواید متنوع و سازگاری بالا، اینولین به اکثر محصولات غذایی و همچنین مکمل های دارویی افزوده می شود. می توان این منبع انرژی طبیعی را به شکل قرص و کپسول به تنهایی و یا در ترکیب با اجزای دیگر از داروخانه های سراسر کشور تهیه کرد. این مواد هم حاوی اینولین هستند.


- موز- سیر- تره فرنگی- پیاز- سیب زمینی وحشی


- ریشه کاسنی- کنگر فرنگی- مارچوبه


«ویل دورانت»(۱۸۸۵- ۱۹۸۱)؛ فیلسوف، تاریخنگار و نویسنده آمریکایی

آثار: ۱. تاریخ تمدن(۱۱ جلدی، با همکاری خانمش و سفر به نقاط مختلف دنیا و با استفاده از آثار مورخان دیگر (از هرودوت تا آرنولد توین‌بی)، که از ابتدای تاریخ مکتوب بشر تا کنون زیسته‌اند، مکتب نوینی از تاریخ‌نگاری را به وجود آورَد.


۲.لذات فلسفه، ۳.تاریخ فلسفه، ۴.درس‌هایی در تاریخ.


برخلاف دیگر تاریخ‌نگاران، که تنها تمرکزشان بر روی وقایع تاریخی و سیر تمدن بشری بود، وی در اثر خود به عوامل تمدن‌ساز در طول تاریخ نیز توجه می‌کند. در این باره نقل‌قولی دارد که چنین است:


«تمدن رودی است با دو ساحل».


«من از روس‌ها می‌ترسم. توان، طاقت، جرئت و نیرویشان را هم در ادبیات، در ارتش و در وجود دانشمندان، آهنگسازان، باله، سینما و هم در حفظ دولت پیچیده و نامتعارفشان احساس می‌کنم.


در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم تولستوی و داستایفسکی بزرگترین رمان‌های همه‌ی اعصار را خلق کردند. در موسیقی به چنان پیشرفتی رسیدند که برتری آلمان را در سمفونی و قدرت ایتالیا در اپرا را زیر سوال بردند. این روس‌ها بودند که ارتش هیتلر را از استالینگراد به برلین عقب راندند و جنگ علیه نازی‌ها را به پایان رساندند. سطری از نوشته‌ی‌ داستایفسکی «اگر خدا مرده باشد همه چیز مجاز است.» زوال اخلاقی دنیای مسیحیت را نشان همگان داد.

طاق کسری ایوان مداین

بنای معروف قرن ششمی در 30 کیلومتری جنوب بغداد آخرین بنای به جا مانده از پادشاهان ایرانی در این منطقه از عراق است.


تیسفون یکی از پایتخت‌های امپراتوری ایران باستان بوده است.


ایوان طاق کسری، بزرگ‌ترین طاق آجری جهان است و میراث فرهنگی هر دو کشور ایران و عراق به حساب می‌آید.


براساس گزارش‌های تاریخی و اسناد موجود، ساخت طاق کسری در سال 540 پس از میلاد مسیح و طول جنگ‌های طولانی سلسله ساسانی ایران با امپراتوری بیزانس در روم شرقی آغاز شد. این طاق با ارتفاع 37 متر و طول 48 متر بزرگترین طاق آجری جهان است.



خاقانی شروانی:


هان، ای دل عبرت بین، از دیده عِبَر کن هانایوان مداین را آیینۀ عبرت دانیک ره ز لب دجله منزل به مداین کنوز دیده دوم دجله بر خاک مداین ران.

سرتیفیکیت

سِرتیفیکیت برگرفته از واژۀ انگلیسی certificate است و به معنای گواهی‌نامه، تصدیق و پایان دوره می‌باشد.در واقع سرتیفیکیت گواهی و تضمینی است که بیان می‌کند شخصی یا چیزی بر روی موضوعی تسلط و اشراف کامل دارد.

پارلمان نروژ

استورتینگ


در نروژ، رئیس پارلمان بعد از پادشاه، دومین مقام قدرتمند کشور است.


یک مهاجر ایرانی به نام مسعود قره خانی متولد ۱۳۶۱ تهران به عنوان رئیس پارلمان نروژ انتخاب شد.۲۰۲۱

سمپاد

مخفف «سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان» است که در بین مردم به اسم تیزهوشان معروف است.



هدف اصلی سمپاد شناسایی و پرورش استعدادهای تحصیلی در سطح مدارس راهنمایی و دبیرستان است.

متفقین و متحدین در جنگ اول جهانی

جنگ جهانی اول با نام‌های جنگ بزرگ و جنگی برای پایان همهٔ جنگ‌ها


متفقین نیروهایی بودند که در جریان جنگ جهانی اول در برابر قدرت‌های مرکز یعنی


امپراتوری آلمان،


اتریش-مجارستان


امپراتوری عثمانی


و پادشاهی بلغارستان قرار گرفتند.




امپراتوری بریتانیاامپراتوری روسیه جمهوری سوم فرانسهپادشاهی صربستانپادشاهی مونته نگروبلژیکامپراتوری ژاپنپادشاهی ایتالیا(از ۱۹۱۵) نخستین جمهوری پرتغال(از ۱۹۱۶)رومانی(از ۱۹۱۶) پادشاهی حجاز (از ۱۹۱۶) ایالات متحده آمریکا (از ۱۹۱۷)پادشاهی یونانپادشاهی یونان (از ۱۹۱۷)تایلند تایلند (از ۱۹۱۷)

سفرنامه نویسان دوره صفوی

ژان شاردن، جهانگرد فرانسوی



تاورنیه


دعای باران

دعای باران «آیت الله سید محمد تقی خوانساری» در قم در تاریخ معروف است و البته بارَش فراوان باران پس از آن.

فرزند ناصرالدین شاه

ظل السلطان (بدنام و ستمگر)


حاکم اصفهان

متفقین و محور در جنگ دوم جهانی(۱۹۳۹- ۱۹۴۵)

بیش از صد میلیون نفر در بیش از ۳۰ کشور جهان درگیر شدند.


حدود ۷۰ تا ۸۵ میلیون کشته


مرگبارترین درگیری نظامی در طول تاریخ بشریت



متفقین:


شوروی(استالین)


آمریکا(رزولت)


بریتانیا(چرچیل)


چین(چیانگ مای شک)


فرانسه(شارل دوگل)


و...



محور:


آلمان (هیتلر)


امپراتوری ژاپن(هیوهیتو)


پادشاهی ایتالیا(موسولینی)


و...


نتایج:


۱.پیروزی متفقین۲. شکست آلمان و متحدانش۳.اشغال آلمان، ژاپن و ایتالیا توسط متفقین۴.انحلال جامعه ملل و تأسیس سازمان ملل متحد۴.تبدیل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و ایالات متحده آمریکا به دو ابرقدرت۵.آغاز عصر هسته‌ای۶. آغاز جنگ سردو پیامدهای بسیار دیگر

جو بایدن

۷۸ ساله


۴۶ مین رییس جمهور آمریکا


۲۰۲۰ الی ۲۰۲۴

آثار الباقیه

ابوریحان بیرونی

فیروز یا پیروز

پادشاه ساسانی « در زمان شاهی فیروزـ نیای انوشیروان»

کوچکترین کشور آفریقا

گامبیا


پایتخت: بانجول


جمعیت: ۲.۵ م نفر


انتخابات ۲۰۲۱: با تیله

پاپاراتزی

پاپاراتْزی (به ایتالیایی: Paparazzi) به عکاسانی گفته می‌شود که کارشان تهیهٔ عکس‌های جنجالی از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و ورزشکاران و نیز خانواده و نزدیکان آنان و فروش این تصاویر به مجلات مختلف است.


معمولاً پاپاراتزی‌ها عکس‌های موردنظر خود را در مکان‌های عمومی می‌ گیرند. برای این منظور، با به‌دست‌آوردن سرنخ‌هایی از برنامه‌های عمومی یا خصوصیِ یک چهرهٔ سرشناس، این عکاسان در مکان و زمان موردنظر حاضر می‌شوند و عکس‌های عامه‌پسندی از این شخصیت‌های محبوب تهیه می‌کنند.



این واژه از سال ۱۹۶۰ به بعد، با به نمایش درآمدن فیلم سینمایی لا دولچه ویتا اثر فدریکو فلینی بر سر زبان ها افتاد. در این فیلم، عکاسی خبری بود که نامش «پاپاراتزی» بود. این واژه در ایتالیایی به پشه های سمج و مزاحم گفته می شود.

جنگ فالکلند ۱۹۸۲ بین بریتانیا و آرژانتین

جنگ فالکلند (Falklands War) ( جنگی اعلان‌نشده که در سال ۱۹۸۲ در زمان نخست‌وزیری مارگارت تاچر در بریتانیا بین این کشور و آرژانتین برسر مالکیت سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا در جنوب اقیانوس اطلس شامل: جزایر فالکلند و جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی درگرفت.



جزایر فالکلند ۴۰۰ کیلومتر با سواحل آرژانتین فاصله دارند و انگلیس از سال ۱۸۳۳ بر این جزایر حاکمیت دارد. این نبرد ۷۴ روز ادامه داشت و به مرگ ۲۵۵ بریتانیایی و ۶۴۹ آرژانتینی و ۳ نفر از ساکنان فالکلند انجامید.


این جنگ در ۲ آوریل ۱۹۸۲ با حمله و اشغال جزایر فالکلند توسط آرژانتین آغاز شد. در روز ۵ آوریل نیروهای دریایی و هوایی بریتانیا به منطقه فرستاده شدند. جنگ پس از حدود ۱۰ هفته در ۱۴ ژوئن با تسلیم شدن نیروهای آرژانتین پایان یافت و نیروهای بریتانیایی مجدداً کنترل جزایر را به‌دست آوردند.


روابط سیاسی دو کشور در سال ۱۹۸۹ پس از نشستی مشترک در مادرید مجدداً برقرار شد

پدر علم ژنتیک ایران

پروفسور "داریوش فرهود"، بنیانگذار، مدیر و استاد پیشکسوت گروه ژنتیک انسانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و پدر علم ژنتیک ایران در سال ۱۳۱۷ در خانواده‌ای فرهنگی، منضبط و میهن‌پرست متولد شد.


در سال ۱۳۳۶ برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد که آثار جنگ جهانی دوم هنوز در گوشه‌گوشه این کشور به چشم می‌خورد.



سال ۱۳۴۸ مدرک پزشکی را از دانشگاه ارلانگن و سال ۱۳۵۱ مدرک دکتری (Ph.D) ژنتیک انسانی را از دانشگاه مونیخ اخذ کرد.

حواصیل یا مرغ ماهی خوار

حَواصیل یا مرغ ماهی‌خوار پرنده‌ای است پابلند که در آب‌های شیرین یا آب‌های ساحلی زندگی می‌کند. حواصیل از راستهٔ لک‌لک‌سانان، خانوادهٔ حواصیلان است. ۶۴ گونه حواصیل وجود دارد که برخی از آن‌ها بوتیمار یا غمخورک، برخی حواصیل، برخی گاوچرانک و برخی نیز قار نامیده می‌شوند.

شوگرمامی و شوگر ددی

شوگرمامی (sugar mummy مادر شیرین) زن مسنی است که پول، خدمات یا هدایای زیادی را در ازای دوستی یا صمیمیت، به مردان جوان می دهد. آنها کاملا شبیه شوگر ددی ها هستند و فقط جنسیت شان فرق می کند. همیشه آنها رابطه را شروع می کنند و تمایل دارند از پول خود برای معاشقه با یک یا چند مرد جوان استفاده کنند.


یعنی مادری (در اینجا زن مسن تر) که حاضر است برای پسرش هر کاری انجام دهد و زندگی پسر را شیرین تر کند.کلمه شوگر (شکر) برای بیان شیرین و لذت بخش بودن رابطه استفاده شده است و این معنی شوگر مامی را بهتر بیان می کند!


شوگرمامی یک زن ثروتمند است که با مردان جذاب، جوان و پویا سر و کار دارد در حالی که یک شوگربیبی در رابطه با زن ها، مردی جوان و مورد پسند است که تحت قوانین و شرایطی توافقی وارد رابطه می شود.



شوگر ددی (Sugar daddy) مردی است که برای همراهی و مصاحبت با زنان جوان پول خرج می کند.

پدر علم بازاریابی ایران

احمد روستا



در هفدهم فروردین ماه ۱۳۲۷ در شهر یزد به دنیا آمد. تصحیلات دکتری خود را در دانشگاه برادفورد انگلستان در سال ۱۹۷۹ میلادی در رشته مدیریت اخذ کرد.


او با بیش از ۳۵ سال سابقه تدریس، تحقیق و مشاوره در امور مدیریت، بازاریابی، صادرات و مدیریت استراتژیک به عنوان یکی از برترین اساتید بازاریابی کشور شناخته می‌شود.

کْنِسِت knesset

نام پارلمان اسرائیل است که در شهر اورشلیم قرار دارد.


کنست دارای ۱۲۰ کرسی است.



زبان مباحثات در پارلمان اسرائیل، زبان عبری است، ولی نمایندگان عرب پارلمان می‌توانند به زبان عربی سخن بگویند و بیانات آنان به زبان عبری بلافاصله ترجمه می‌شود. سخنان نمایندگان عبری‌زبان نیز به صورت هم‌زمان به عربی ترجمه می‌شود